dr Renata Czaplikowska
Adiunkt w Katedrze Językoznawstwa Niemieckiego Instytutu Neofilologii Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prowadzi zajęcia z zakresu dydaktyki języka niemieckiego, komunikacji interkulturowej oraz seminaria dyplomowe. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia nauczania i doskonalenia w trybie zdalnym, narzędzia ewaluacji e-learningu oraz autonomia w uczeniu się języka obcego. Od 2004 r. współpracuje z Instytutem Goethego, prowadząc jako tutor metodyczne kursy e-learningowe Deutsch Lehren Lernen. W latach 2016–2019 oraz ponownie od 2021 koordynator w projekcie edukacyjnym Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania, przybliżającym uczniom osiągnięcia naukowe uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych. Współautorka podręczników akademickich, m.in. Grundlagen der Fremdsprachendidaktik (2010), Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für künftige DaF-Lehrende (2016) oraz Kleines Fachlexikon der DaF–Didaktik: Theorie und Unterrichtspraxis (2019). Członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego oraz Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego.